Gladsaxes borgmester Trine Græse gik i dialog med butiksejere om, hvordan de kan skabe mere liv og åbne byrum på Bagsværd Hovedgade, så kunderne får endnu mere lyst til at handle lokalt.
Foto: Borgmesteren satte fokus på mulighederne for at skabe mere liv i Bagsværd Bymidte.
Gladsaxe Kommune er gået sammen med lokale handels- og centerforeninger i tre BID-netværk, der skal skabe liv i handelsgaderne og understøtte foreningernes arbejde. Onsdag 23. september mødtes Gladsaxes borgmester Trine Græse med Bagsværds BID-netværk til en fælles vandring i Bagsværd Bymidte. Her tog borgmesteren dialogen om, hvordan det bliver muligt skabe en mere levende bymidte i fremtiden.
Mødet tiltrak både butiks-, café og ejendomsejere, ligesom repræsentanter fra frivillige foreninger og boligforeninger var mødt op.
Udnyttelse af byrummet
Mødet startede foran Bibliografen i Bagsværd, hvor mødeleder og grundlægger af BIDdanmark Mikkel Niess bød velkommen. Kort efter fik borgmesteren ordet og understregede, hvor vigtigt det er for Gladsaxe Kommune at støtte op om BID-netværkene, og at midlerne fastholdes i næste års budget. Efterfølgende satte hun fokus på mulighederne i Bagsværd Bymidte:
- Hvordan kan vi udnytte byrummet, så vi får mere byliv, der også kan smitte af på det lokale erhvervsliv? Hvordan kan vi for eksempel gøre facaderne mere åbne? Jeg synes, det er vigtigt at tage dialogen om, hvordan Bagsværd Bymidte kan gøres mere levende, udadvendt og indbydende, så folk virkelig får lyst til at besøge den lokale butik eller café, sagde Gladsaxes borgmester Trine Græse.
Udveksling af idéer og synspunkter
Efter borgmesterens oplæg vandrede alle - med god afstand - ned ad Bagsværd Hovedgade, ind i Bagsværd Centeret og ud på Bagsværd Torv. Gåturen gav anledning til at netværksdeltagere, borgmesteren, stadsarkitekt Tina Saaby Madsen og erhvervsudviklingschef Freja Ludvigsen kunne udveksle idéer og synspunkter undervejs. Samtalerne faldt hurtigt på, hvordan facader, rum og indretning kan spille bedre sammen – til gavn for både handlen, borgere og byliv.
- Man bliver hurtigt lidt butiksblind… Man glemmer at se sin butik udefra. Men jeg har faktisk flere gode idéer, sagde Jesper Christiansen fra Din Tøjmand, da turen gik forbi Bagsværd Centeret, og blikket faldt på de lukkede facader.
Foto: Borgmesteren og netværksdeltagerne udvekslede idéer til, hvordan facader, rum og indretning kan spille bedre sammen.
Grill og sandkasser har knækket koden
Byvandringen var rig på både idéer og muligheder. Det blev blandt andet diskuteret, hvorvidt det vil være muligt at afvikle små udendørs markedsdage på År 2000 pladsen i weekenderne eller udnytte de tomme lokaler i centeret til pop-up-arrangementer.
Desuden blev de nye sandkasser på År 2000 pladsen, som BID netværket har sat op, og den nye Social Grill fremhævet som gode eksempler. De har begge skabt mere udendørs liv, der især tiltrækker børnefamilier. Det smitter nemlig af på de omkringliggende butikker.
Til slut takkede borgmesteren for et vellykket møde og slog endnu en gang fast, at det er vigtigt med et tæt og godt samarbejde i BID-netværket.
Foto: Erhvervsudviklingschef Freja Ludvigsen fortalte om, hvordan Social Grill har skabt mere udendørs liv på Bagsværd Torv.
Lokal udvikling drevet af partnerskaber
Hele mødet bød på mange nye idéer, og det var tydeligt at både butikker, caféer og foreningsliv stod sammen om at sikre og udvikle en mere levende bymidte fremadrettet. Det lagde naturligt op til det næste BID-møde, hvor netværket skal lægge planerne for årets juleaktiviteter.
Foto: Til slut samlede grundlægger af BIDdanmark Mikkel Niess (i midten) op på idéudvekslingen blandt netværksdeltagerne.
BID er en forkortelse af Business Improvement Districts, og deltagerne kan være både butiksejere, detailhandel, liberale erhverv, forenings- og kulturliv, engagerede borgere og kommune. Gladsaxe har i alt tre BID-netværk i henholdsvis Søborg, Bagsværd og Buddinge.
BID-netværkene er en partnerskabsdrevet måde at lave lokal udvikling. Ti gange om året samles de lokale kræfter til møder i netværkene for at sætte gang i aktiviteter til gavn for lokalområdets butikker og borgere.