Gladsaxe har succes med at bygge bro mellem skoletilbud og erhvervsliv. Senest har en gruppe elever arbejdet på en kampagne, der skal begrænse plastikforbrug, i samarbejde med en virksomhed fra DR-programmet ”Løvens Hule”.
På GXU - Gladsaxe 10. klasse og Ungdomsskole er der fokus på at give eleverne virkelighedstro og grønne opgaver. Det gælder ikke mindst for de elever, der har ønsket valgfaget grafisk design og illustration. De fik nemlig til opgave at designe kampagneplakater for virksomheden Maistic, som producerer plastfri emballage og husholdningsprodukter – og er kendt fra ”Løvens Hule” på DR1.
Det grønne skole-virksomhedssamarbejde er et godt eksempel på, hvordan relationen mellem skoletilbud og erhvervsliv kan styrkes med afsæt i FN’s Verdensmål.
”For less plastic in this world”
Eleverne på GXU synes, det er sejt, at netop Maistic gav dem opgaven. Sofie på 14 år har sammen med sine holdkammerater afleveret fire bud på kampagneplakater under sloganet ”For less plastic in this world”.
- At det var en rigtig virksomhed, og der var et formål med opgaven, betød, at vi tog det meget seriøst, fortæller Sofie.
Allerede dagen efter at Maistic modtog de fire designforslag, fik eleverne rosende feedback, og kampagneplakaterne blev efterfølgende delt på virksomhedens sociale medier.
Sofie på 14 år er en af de elever, der har været med til at designe kampagneplakater.
Tager elevernes kreativitet seriøst
Holdets underviser på GXU mener, at samarbejdet er med til at introducere eleverne til forskellige typer arbejdsopgaver, og samtidig er det bæredygtige perspektiv med til at få kreativiteten op i gear.
- De unge oplever jo, at der er arbejdspladser, der tager deres kreativitet seriøst. Og emner som klima og miljø fylder i de unges bevidsthed, og derfor er det væsentligt at skabe noget håndgribeligt som for eksempel kampagneplakater om plastik. For mig er det også vigtigt, at de unge møder en virksomhed, der viser, at de tager ansvar for klima og miljø og også̊ handler på det, siger underviser Hanne Louise Nielsen.
Et af elevernes fire bud på kampagneplakater under sloganet ”For less plastic in this world”.
Grøn og gensidig inspiration
Gladsaxe er Nordens første verdensmålskommune, og Gladsaxes erhvervsplaymaker Andreas Fatum har til opgave at bygge bro mellem skoletilbud og erhvervsliv med et afsæt i verdensmålene. Han ser med stor tilfredshed på samarbejdet med Maistic.
- Forløbet med Maistic er et stjerneeksempel på et parløb, der kobler elevernes produkter til virkeligheden, siger Andreas Fatum.
Og for virksomheden Maistic er samarbejdet med skolen en oplagt mulighed for gensidig inspiration.
- Jeg får en indsigt i, hvad der rører sig hos fremtidens forbrugere, og eleverne får indblik i erhvervslivet og de emner og problematikker, de kommer til at arbejde med i en verden med tiltagende krav om ansvarlighed, siger Heidi von Bülow, som ejer Maistic.
Du kan høre mere om samarbejdet i podcastepisoden ”Plast-fri fantastisk” på detendergrønt.dk/podcast