Om ChatGPT
ChatGPT og nu GPT-4 er en avanceret sprogmodel udviklet af OpenAI, som kan generere tekst på en menneskelig måde og bruges til forskellige formål såsom at skrive kreative historier, besvare spørgsmål eller assistere i forretningsprocesser. Den er trænet på store mængder tekst fra internettet, og har en bred vifte af viden og evne til at forstå og generere naturligt sprog. ChatGPT kan hjælpe med at automatisere og effektivisere mange, der tidligere krævede menneskelig indgriben.
OpenAI er et forskningsfirma, grundlagt af nogle velkendte personer fra tech-branchen, inklusiv Elon Musk og Sam Altman. Deres mission er at udvikle kunstig intelligens i et åbent og ansvarligt regi, således at den kan bruges til at hjælpe mennesker og forbedre verden. Deres forskning dækker områder som maskinlæring, robotik, billedgenkendelse og spilteori. OpenAI har skabt en række avancerede teknologier, herunder sprogmodeller som GPT-3, som er en af de mest avancerede sprogmodeller i verden. De har også oprettet et åbent bibliotek med kode og værktøjer, som andre kan bruge til at udvikle deres egne AI-projekter.
Teknologien bag ChatGPT er baseret på GPT-3.5, hvor rigtige mennesker blev hentet ind som AI-trænere til at konversere med maskinen, hvor de spillede både ’bruger’ og ’AI’-roller. Siri og Alexa er nogle eksempler på tidligere teknologier, som blev brugt, men der er blevet videreudviklet på teknologien.
Trin et er en model, der kan simulere menneskelige svar. Trin to er en model, der giver svaret en score. Trin tre er at træne en Reinforcement Learning-model, hvor man bruger scoren som belønning for at lære modellen og gøre den bedre. Processen gentages mange gange, og på den måde bliver modellen forbedret.
AI-teknologier, der kan bruges i skolen
Nogle af de største aktører på markedet inden for AI i uddannelsesområdet er OpenAI, Microsoft, Google, og teknologier som GPT-3 og Dall-E. Microsoft har implementeret ChatGPT i Bing, Edge og Office.
Der er også nogle snydedetektorer på markedet, som kan opdage, hvis elever bruger chatbots eller andre AI-teknologier til at besvare opgaver, heriblandt AI Writing Check, GPT-2 Output Detector og GPTZero.
Læs mere om
- Hvordan AI styrker fremtiden
- Googles introduktion til deres AI, og hvordan den kunstige intelligens kan anvendes i forskellige fagligheder
- EU-vejledning til skoler og lærere om de overvejelser, man bør gøre sig i forhold til AI
- KP podcast om gode muligheder i undervisningen
- Se introduktionen til GPT-4
- Aspekter af Kunstig Intelligens
Gladsaxe GDPR og AI
I Gladsaxe er vi stadig ved at kigge ind i hvilke apps og programmer, der må bruges og på hvilken måde.
De apps, der eksempelvis kræver, at eleven logger ind med en privatkonto, som Google, anbefaler vi ikke at bruge i undervisningsøjemed. Samtidig er det essentielt, at den fagprofessionelle tilegner sig viden, da eleverne højst sandsynligt allerede er i gang med at bruge AI.
AI apps, chatbots og billeder
Nedenfor har vi samlet nogle eksempler på AI-apps, som kan bruges i undervisningen, samt andre AI-teknologier, der giver andre muligheder afhængigt af specifikke undervisningsbehov og mål.